EBF söker MEDARBETARE 100%

Evangeliska Brödraförsamlingen i Göteborg (EBF) söker en församlingsmedarbetare som tillsammans med föreståndaren, medlemmar och en aktiv styrelse vill fortsätta att utveckla församlingens arbete i centrala Göteborg.

Vi söker nu dig som:
är kreativ och har lätt för att möta och samtala med människor i alla åldrar.
är öppen för ekumeniskt arbete och inser vikten av att nätverka.
är förankrad i kristen tro och är medlem i Svenska kyrkan.

Vi vill utvecklas som mötesplats i centrum såväl för dem som söker som för dem som redan har en kristen tro. I din roll kommer du att arbeta med detta i verksamhet för flera åldrar, däribland unga vuxna. Du kommer att samarbeta med vår föreståndare/ präst som också blir din arbetsledare. I tjänsten ingår också arbete med information och administration. Tidigare erfarenhet av församlingsarbete är meriterande.

EBF är en fristående församlingsrörelse inom Svenska kyrkan, internationellt knuten till den Herrnhutiska kyrkan, Evangelische Brüder-unität i Tyskland och i den engelskspråkiga världen, England och U.S.A. känd som Moravian Church. Samfundet är väletablerat i stora delar av världen och de största församlingarna finns idag i Tanzania. Vår teologi är Luthersk med stark betoning på ekumenik.

Församlingen har funnits i Göteborg sedan 1751 och har sina rötter i den herrnhutiska mission som etablerades i Sverige under andra hälften av 1700-talet och som haft stor betydelse för kristenheten och folkväckelsen i vårt land. I Sverige har EBF förblivit en inomkyrklig rörelse och vi representeras idag av församlingarna i Göteborg och Stockholm. Vi har ett särskilt fokus på: bön, mission, ekumenik och musik.

Vi vill vara en utåtriktad, ekumenisk gemenskap i hjärtat av Göteborg där Kristus står i centrum och där varje människa får möjlighet att växa i tro och liv.

Våra centralt belägna lokaler är idag en uppskattad mötesplats för flera kristna grupper.
Vi bedriver stöttande verksamhet i Göteborg, missionsprojekt i andra länder, t.ex. Albanien och vi inbjuder till många olika samlingar i våra församlingslokaler. Församlingen firar för närvarande gudstjänst en söndag i månaden och vid särskilda högtider under året.

Välkommen med din ansökan, CV och personligt brev senast den 26 januari till:

Evangeliska Brödraförsamlingen i Göteborg
Korsgatan 20
411 16 Göteborg

Du kan gärna e-posta din kompletta ansökan till adressen: rekrytering@ebfgbg.se
Vi ser då helst att du bifogar dina ansökningshandlingar i pdf-format.

Vid prövningen till tjänsten lägger vi stor vikt vid personlig lämplighet.

Anställningsform: Tillsvidareanställning 100 % med tillträde snarast, eller enligt överenskommelse.

Intervjuer kommer att ske efter ansökningstidens slut.
Du som sökt tjänsten kommer då att kontaktas med mer information.

Ytterligare upplysningar om tjänsten lämnas av

Mats Linde, föreståndare och präst
e-post: mats@ebfgbg.se