Albanien

De senaste åren har vi fokuserat på missionsarbete i Albanien där vi samarbetar med vår systerkyrka Kisha Luterane e Moraviane e Shqiperise.

För att samla in pengar till Albanien har vi under några tillfällen anordnat en marknad/loppis där barnkläder, leksaker mm säljes och köpes. Intäkterna för detta går till en förskola i Albanien. Varor som blir över från försäljningen skänks till välgörande ändamål, exempelvis Räddningsmissionens arbete. Här får du veta mer om vår barnprylmarknad.

Brödraförsamlingen i Göteborg besökte systerkyrkan ”Kisha Moraviane Luterane” i Albanien första gången 2012, sen dess har det funnits ett aktivt samarbete mellan församlingen i Göteborg och Albanien.

Förutom att bygga relationer består samarbetet idag av medverkan och finansiering av ungavuxna- seminarier i Tirana och sommarläger i Pogradec. Församlingen i Göteborg har även beslutat att finansiera kyrkans förskola i Burrel.

Vackra Burrel

Burrel är en fattig by i Albanien där arbetslösheten är stor. Förskolan finns till för de familjer som inte har möjlighet att betala för privat eller kommunal förskoleplats. På förskolan får barnen möjlighet till kognitiv och social utveckling i en kärleksfull kristen miljö. Deras förskoleplats skapar förutsättningar för föräldrar att söka arbete eller hitta försörjning för dagen.

Brödraförsamlingen i Göteborgs har beslutat att söndagskollekten ska tas upp till förmån för förskolan i Burrel.  Brödraförsamlingens missionsgrupp har också valt att samla in pengar genom att anordna en barnprylmarknad/loppis för barnfamiljer, där församlingens förtjänst oavkortat går till förskolan i Burrel. Första barnmarknaden, ägde rum  i oktober 2016 på Kungsgatan 45 och har varit  uppskattad och välsignad. Läs mer om arbetet med Barnprylmarknaden här.

Brödraförsamlingens missionsgrupp åkte 2016 på en missionsresa till Albanien.

Läs gärna intervjun med Mike Boije om resan till Albanien 2014.